Zakład pracy chronionej – charakterystyka

Jeszcze jakiś czas temu osoby niepełnosprawne mogły pracować tylko w specjalnych zakładach pracy chronionej. Dzisiaj sytuacja ta uległa diametralnej zmianie – otwarty rynek pracy jest bardzo otwarty na zatrudnianie osób z orzeczeniem o niepełnosprawności. Czym się charakteryzują zakłady pracy chronionej?

Status zakładu pracy chronionej wydaje wojewoda. Zasady funkcjonowania zakładów pracy chronionej określa ustawa o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych z dnia 27 sierpnia 1997 r. Przedsiębiorca, który stara się o status zakładu pracy chronionej  musi spełnić następujące wymogi:

1.  Musi działać na rynku minimum 12 miesięcy

2. Musi zatrudniać nie mniej niż 25 pracowników w przeliczeniu pełne etaty

3.  Powinien przez okres co najmniej 6 miesięcy osiągać odpowiednie wskaźniki zatrudnienia osób niepełnosprawnych:

  • co najmniej 50 procent –  w tym co najmniej 20 procent ogółu zatrudnionych stanowią osoby zaliczone do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności albo

  • co najmniej 30 procent  osób niewidomych lub psychicznie chorych, albo osób upośledzonych umysłowo zaliczonych do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności

  • obiekty i pomieszczenia użytkowane przez zakład powinny odpowiadać przepisom i zasadom bhp, powinny też uwzględniać potrzeby osób niepełnosprawnych w zakresie przystosowania stanowisk pracy, pomieszczeń higieniczno-sanitarnych i ciągów komunikacyjnych oraz spełniać wymagania dostępności do nich (kontroluje i potwierdza Państwowa Inspekcja Pracy)

Poza tym pracodawca koniecznie musi zapewnić swoim pracownikom stały dostęp do profesjonalnej opieki medycznej oraz specjalistycznej rehabilitacji.

W osobnym artykule zostaną omówione przywileje zakładów pracy chronionej.

Zachęcamy osoby niepełnosprawne do szukania zatrudnienia – zarówno w zakładach pracy chronionej, jak na otwartym rynku pracy.


 

Zakład pracy chronionej – charakterystyka
Przewiń do góry