Zakład pracy chronionej – charakterystyka

image_pdfimage_print

Jeszcze jakiś czas temu osoby niepełnosprawne mogły pracować tylko w specjalnych zakładach pracy chronionej. Dzisiaj sytuacja ta uległa diametralnej zmianie – otwarty rynek pracy jest bardzo otwarty na zatrudnianie osób z orzeczeniem o niepełnosprawności. Czym się charakteryzują zakłady pracy chronionej?

Status zakładu pracy chronionej wydaje wojewoda. Zasady funkcjonowania zakładów pracy chronionej określa ustawa o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych z dnia 27 sierpnia 1997 r. Przedsiębiorca, który stara się o status zakładu pracy chronionej  musi spełnić następujące wymogi:

1.  Musi działać na rynku minimum 12 miesięcy

2. Musi zatrudniać nie mniej niż 25 pracowników w przeliczeniu pełne etaty

3.  Powinien przez okres co najmniej 6 miesięcy osiągać odpowiednie wskaźniki zatrudnienia osób niepełnosprawnych:

  • co najmniej 50 procent –  w tym co najmniej 20 procent ogółu zatrudnionych stanowią osoby zaliczone do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności albo

  • co najmniej 30 procent  osób niewidomych lub psychicznie chorych, albo osób upośledzonych umysłowo zaliczonych do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności

  • obiekty i pomieszczenia użytkowane przez zakład powinny odpowiadać przepisom i zasadom bhp, powinny też uwzględniać potrzeby osób niepełnosprawnych w zakresie przystosowania stanowisk pracy, pomieszczeń higieniczno-sanitarnych i ciągów komunikacyjnych oraz spełniać wymagania dostępności do nich (kontroluje i potwierdza Państwowa Inspekcja Pracy)

Poza tym pracodawca koniecznie musi zapewnić swoim pracownikom stały dostęp do profesjonalnej opieki medycznej oraz specjalistycznej rehabilitacji.

W osobnym artykule zostaną omówione przywileje zakładów pracy chronionej.

Zachęcamy osoby niepełnosprawne do szukania zatrudnienia – zarówno w zakładach pracy chronionej, jak na otwartym rynku pracy.


 

Share
Napisane przez Malgorzata  |  Brak komentarzy  |  w Blog, blog

Komentarze są zamknięte dla tej strony

  • W kilku zdaniach

    Projekt PartnerFirm.pl skierowany jest do mikro- i małych przedsiębiorstw. Ma na celu efektywne wykorzystanie potencjału rynku pracy osób niepełnosprawnych. Za naszą misję uważamy pomoc przedsiębiorcom w dobrym planowaniu stanowisk i dopełnianiu niezbędnych formalności związanych tak z pracą zdalną, jak i zatrudnianiem pracowników niepełnosprawnych. Dzięki współpracy z nami w łatwy sposób możesz obniżyć koszty płac, zmniejszyć wydatki na biura, usprawnić organizację i zwiększyć efektywność pracy.

  • Kontakt

    Xandia – Rafal Szybiak
    Al. Jana Pawla II 61C/304
    01-031 Warszawa
    NIP: 864-175-90-88
    REGON: 260259162
    rafal.szybiak@xandia.pl

call partner.firm